Ooracupunctuur

Ooracupunctuur is een therapie waarbij kleine naaldjes in bepaalde punten van het oor worden gestoken. Door prikkeling van bepaalde delen van de oorschelp worden er reflexen opgewekt die invloed hebben op bepaalde aandoeningen of pijn gunstig kunnen beÔnvloeden.

De ooracupunctuur bestaat ongeveer net zo lang als  de lichaamsacupunctuur.  Het is een heel reguliere behandeling.  Heb je hoofdpijn, dan prikken  we een hoofdpijnpunt.   Net zoals de reguliere geneeskunde is  de ooracupunctuur  niet holistisch en  wordt er  alleen gewerkt aan symptoombestrijding.

Auriculo therapie is de Westerse vorm van reflex ooracupunctuur en is ontwikkeld door dokter Paul Nogier een Franse arts. In vergelijking met de Chinese Ooracupunctuur zijn de oorkaarten meer gedetailleerd en de therapeutische toepassing meer uitgebreid. Nogier had vooral veel succes bij moeilijke kwalen als migraine, zenuwpijnen, allergieŽn en verslavingen. Vooral bij migraine was zijn methode overduidelijk een schot in de roos. Het gehele menselijk lichaam is terug te vinden op de oorschelp. Voor het begrijpen van de uriculotherapie is kennis van de embryologie en van de innervatie (zenuwvoorziening) van het oor noodzakelijk. Meer dan tachtig procent van de oorpunten zij vrij recente ontdekkingen.

De behandeling

De oorschelp wordt onderzocht met een puntzoekertje dat gaat piepen bij ďactieve puntenĒ op het oor. Is er zo'n actief punt gevonden en staat dit punt in relatie met de klacht waarvoor u komt dan wordt op dit punt
een naaldje gezet. Een actief punt kan bij aanraking al licht pijnlijk zijn. In de Auriculo Therapie gebruikt men extra punten die op de achtergrond aanwezig zijn bij pijn of ander ongemak en die samenhangen met de beleving van de pijn. Men gebruikt liefst zo weinig mogelijk naalden. Hoe minder naalden hoe sneller resultaat.
Tevens is het mogelijk het punt elektrisch te stimuleren en kan het betreffende punt ook met laseracupunctuur worden behandeld. Vaak wordt de ooracupunctuur gecombineerd met de lichaamsacupunctuur.