Dry Needling

Dry needling is een effectieve techniek voor de behandeling van spierpijnen en dysfunctie.
(niet goed functioneren) De aanpak is gebaseerd op Westerse anatomische en neurofysiologische principes. We brengen naalden in een verkrampte spier en er treedt dan een neurologisch effect op.
Dry needling behandeling leidt tot een voelbare daling van de spierspanning, een verbeterde beweeglijkheid, een vergrote doorbloeding en vaak een directe pijnvermindering. Spieren met pijnlijke "spierknopen", die bij testen vooraf verminderde kracht, coördinatie en uithoudingsvermogen tonen, reageren met een waarneembare verbetering direct na een dry needling behandeling. De geïrriteerde plek in het spierweefsel wordt een Trigger point genoemd. Deze plek is pijnlijk wanneer erop wordt gedrukt en kan de karakteristieke uitstralingspijn veroorzaken. Trigger points worden vaker gezien bij zowel acute als bij chronische klachten. Vooral in chronische klachten worden ze echter ook vaak over het hoofd gezien."

Trigger Point dry needling is gèèn acupunctuur.

Hoewel bij triggerpoint dry needling gebruik wordt gemaakt van acupunctuurnaalden is de behandeling zelf op geen enkele wijze te vergelijken met acupunctuur.

Trigger point dry needling is gèèn behandeling op zich, maar een behandeltechniek. Het maakt deel uit van een behandeling, die er op gericht is klachten te laten verdwijnen en de kans op herhaling te verkleinen. Daarvoor is meer nodig dan alleen het aanprikken van Trigger points. Er is veel aandacht voor klachten-onderhoudende factoren, zoals bijvoorbeeld een verkeerde (werk-)houding, teveel spieraanspanning, chronische overbelasting en dergelijke. Trigger point dry needling maakt het ook vaak gemakkelijker om andere fysiotherapeutische of manueeltherapeutische behandelingen uit te voeren.