Functionele Osteopathie

De functionele osteopathie gaat er van uit, dat alle gewrichten in het menselijk lichaam met elkaar in verbinding staan. Als één gewricht niet optimaal functioneert, dan heeft dit op alle andere gewrichten invloed. Als het lichaam deze storingen niet meer compenseren kan, zullen zich ergens in het lichaam klachten ontwikkelen. De oorzaak van de pijn is echter bijna altijd ergens anders te zoeken.

Uw therapeut zoekt naar de verantwoordelijke zone in het lichaam die uw pijn veroorzaakt om deze uit te schakelen.

De schakelaar om de pijn uit te schakelen, is nooit in de regio waar de pijn zich bevindt. Soms is hij zelfs ver weg van de pijnregio.

Een tennisarm kan b.v. ontstaan als één van de beide knieŽn niet goed functioneert.
Ook problemen vanuit de nek of in de rug kan aanleiding geven
tot pijn klachten in de elleboog.

Hoofdpijn ontstaat heel vaak als het bekken een verkeerde stand heeft.

In heel veel gevallen hebben we met meerdere schakelaars te maken. Deze staan echter ook weer met elkaar in verbinding, en wel altijd volgens een bepaald systeem.

De behandeling

In eerste instantie zal uw therapeut met de behandeling van de wervelkolom beginnen. De wervelkolom is eigenlijk altijd de centrale as in het lichaam, waarom zich alles draait. Daarom moet deze altijd als eerste worden behandeld

Dat is dan ook de reden, waarom u na de eerste behandeling misschien nog geen verbetering merkt. Als de wervelkolom weer goed functioneert, zal uw therapeut het pijnlijke gebied steeds meer Ąbenaderenď.